The Hospitality Game

The Virtual Skillslab

GASTVRIJHEID: MAAK ÉCHT CONTACT

Hoe werkt gastvrijheid? Merk eerst de klanten op. Zorg dat ze zich gezien voelen. Begroet de klanten. Begin een praatje. Loop even met ze mee. Stel de juiste vragen. Luister goed, en vat samen wat je hoort. Neem netjes afscheid. Simpel? Niet altijd. Gastvrijheid vraagt oefening. En oefenen is precies wat je in de Hospitality Game kunt doen! Benieuwd hoe? Neem eens een kijkje!

Eenvoudig en overal inzetbaar

De Hospitality Game kan worden gespeeld op PC/MAC, Tablet en Smartphone. Zo kan altijd en overal worden geoefend!

Veel speeluren

De Hospitality Game omvat drie Modules met in totaal 19 Levels. Leerlingen zullen hun gastvrijheid zo’n vijf uur kunnen oefenen met de game.

PASSEND VOOR MBO

De Hospitality Game dekt verschillende werkprocessen uit de kwalificatiedossiers voor MBO opleidingen in de retail. Check ze hieronder!

Assistent verkoop / retail
Werkproces
P5-K2-W1 | Ontvangt de klant
P5-K2-W1 | Ontvangt de klant
Verkoper
Werkprocessen
B1-K2-W2 | Ontvangt en benadert klanten
B1-K2-W2 | Ontvangt en benadert klanten
B1-K2-W3 | Voert verkoopgesprekken
B1-K2-W3 | Voert verkoopgesprekken
B1-K2-W7 | Neemt (online)verzoeken, bestellingen en/of klachten van klanten aan
B1-K2-W7 | Neemt (online)verzoeken, bestellingen en/of klachten van klanten aan
Eerste verkoper
Werkprocessen
B1-K2-W1 | Geeft uitvoering aan hospitality
B1-K2-W1 | Geeft uitvoering aan hospitality
P1-K1-W1 | Voert verkoopgesprekken
P1-K1-W1 | Voert verkoopgesprekken
B1-K2-W4 | Behandelt (online-)verzoeken, bestellingen en/of klachten
B1-K2-W4 | Behandelt (online-)verzoeken, bestellingen en/of klachten
Verkoopspecialist
Werkprocessen
B1-K2-W1 | Geeft uitvoering aan hospitality
B1-K2-W1 | Geeft uitvoering aan hospitality
P1-K1-W1 | Voert verkoopgesprekken
P1-K1-W1 | Voert verkoopgesprekken
B1-K2-W4 | Behandelt (online-)verzoeken, bestellingen en/of klachten
B1-K2-W4 | Behandelt (online-)verzoeken, bestellingen en/of klachten
Manager retail
Werkprocessen
B1-K2-W1 | Coördineert de uitvoering van hospitality binnen het organisatie-onderdeel
B1-K2-W1 | Coördineert de uitvoering van hospitality binnen het organisatie-onderdeel
B1-K2-W2 | Voert verkoopgesprekken en coördineert deze
B1-K2-W2 | Voert verkoopgesprekken en coördineert deze
B1-K2-W6 | Handelt (online-)verzoeken, bestellingen en/of klachten af
B1-K2-W6 | Handelt (online-)verzoeken, bestellingen en/of klachten af
Ondernemer retail
Werkprocessen
B1-K5-W2 | Geeft uitvoering aan hospitality
B1-K5-W2 | Geeft uitvoering aan hospitality
B1-K5-W3 | Adviseert en voert verkoopgesprekken
B1-K5-W3 | Adviseert en voert verkoopgesprekken
B1-K5-W6 | Handelt (online-)verzoeken, bestellingen en/of klachten af
B1-K5-W6 | Handelt (online-)verzoeken, bestellingen en/of klachten af
PASSEND VOOR VMBO

De Hospitality Game past goed in het programma van VMBO leerlingen met de profielen Economie & Ondernemen en Dienstverlening & Producten.

INHOUD

De Hospitality Game bevat elf competenties. De vaardigheden van de speler op iedere competentie wordt gemeten aan de hand van een aantal scoreregels. Bekijk de competenties hieronder!

Oogcontact maken

Wanneer klanten de winkel inkomen, is het belangrijk dat je ze ziet. Als je in de buurt bent, maak dan echt oogcontact. Als klanten naar jou kijken, kijk je terug.

De klant benaderen

Klanten vinden het niet fijn als je ze aanspreekt zonder dat ze je kunnen zien. Bovendien moet je wel dichtbij genoeg zijn, zodat ze je kunnen verstaan.

De klant begroeten

Begroet alle klanten die de winkel binnen komen. Houd daarbij rekening met hun leeftijd: oudere klanten spreek je anders aan dan jongere klanten.

De klant je hulp aanbieden

Een zoekende klant kan wel wat hulp gebruiken. Zorg dat je klanten je hulp aanbiedt. Dit kan op vele manieren: ontdek in de Hospitality Game wat het beste werkt!

Attent zijn

Heeft de klant zware tassen bij zich? Of moet de klant veel hoesten? Dit zijn uitgelezen kansen om je heel gastvrij op te stellen.

De klant een compliment geven

Klanten zijn net mensen. Ze vinden het fijn om een complimentje te krijgen. Maar pas wel op: niet alles komt goed over op de klant!

Klantbehoefte ontdekken

Tijdens een verkoopgesprek is het belangrijk om uit te vinden wat de klant nodig heeft. Stel de juiste vragen om de behoefte van de klant te achterhalen. Open vragen werken beter dan gesloten vragen. Bovendien krijg je zo een beter gesprek!

Klantbehoefte samenvatten

Klanten voelen zich beter begrepen wanneer je hun wensen samenvat. Let dus goed op wat ze zeggen, en laat zien dat je ze begrijpt!

Interesse tonen in de klant

Klanten zeggen soms persoonlijke dingen. Als goede verkoper haak je daarop in, en toon je oprechte interesse!

Onze partners

Referenties

Top